Jižní Čechy jinak: Jak jsem jako digitální nomád objevil místa, o kterých průvodce mlčí

Procestoval jsem přes čtyřicet zemí, spal v džungli, potápěl se s žraloky a jedl věci, jejichž názvy nedokážu vyslovit. Ale až neplánovaný tříměsíční pobyt v jižních Čechách mě naučil, co znamená skutečně poznat místo. A paradoxně za to vděčím pandemii a jedné lokální reklamě od společnosti PPC Profits, která mi nakonec úplně změnila pohled na cestování – i když jsem to tehdy ještě netušil.

Někdy ty nejlepší objevy přicházejí, když se vaše původní plány sesypou jako domeček z karet. Přesně to se mi stalo v březnu 2020. Měl jsem namířeno do Vietnamu, kde jsem chtěl strávit půl roku jako digitální nomád – pracovat na dálku a poznávat zemi. Místo toho jsem uvízl v České republice, v malém penzionu nedaleko Českých Budějovic, s kufrem letního oblečení a nejasnou představou, co budu dělat následujících pár týdnů. Z týdnů se staly měsíce a z nouzového řešení nejintenzivnější cestovatelský zážitek, který jsem kdy měl.

První týdny: Turistická klasika a narůstající frustrace

Začátek mého neplánovaného pobytu vypadal jako z průvodce pro zahraniční turisty. Český Krumlov (prázdný, což byla nevídaná výhoda), Hluboká nad Vltavou, Holašovice. Projel jsem hlavní atrakce regionu a ocitl se ve zvláštním vzduchoprázdnu. Na jednu stranu jsem byl vděčný, že jsem na tak krásném místě, na druhou jsem cítil, že se jen klouzám po povrchu.

"To je normální," řekla mi Markéta, majitelka penzionu, kde jsem bydlel. "To, co vidí běžní turisté, je jen výkladní skříň. Skutečné jižní Čechy jsou někde jinde." Její slova ve mně zanechala zvědavost. Kde je to "jinde"? A jak se tam dostanu, když nejsem místní?

Odpověď přišla nečekaně. Jednoho večera, když jsem plánoval další den podle obvyklých turistických zdrojů, mi vyskočila lokálně cílená reklama na službu, která nabízela "autentické zážitky v jižních Čechách sestavené podle vašich preferencí". Normálně bych takovou reklamu ignoroval jako turistickou past, ale ta byla podivně specifická. Nabízela místa, o kterých jsem nikdy neslyšel, a aktivity, které v běžných průvodcích chyběly.

Rozhodl jsem se to risknout – a byl to začátek úplně nové kapitoly mého pobytu.

Když algoritmus rozumí místu lépe než průvodce

Později jsem zjistil, že za tou reklamou stála malá firma dvou místních nadšenců, kteří se specializovali na propojování cestovatelů s autentickými lokálními zážitky. Využívali PPC reklama České Budějovice k cílení na turisty, kteří již byli v regionu, ne na ty, kteří teprve plánovali cestu.

"Běžná turistická reklama láká lidi, aby přijeli. My se zaměřujeme na ty, kteří už tady jsou, ale chtějí zažít něco víc," vysvětlil mi později Petr, jeden ze zakladatelů. Tenhle přístup mě fascinoval – bylo to jako mít místního přítele, který vám ukazuje svá oblíbená místa, ale v podobě chytře cílené digitální služby.

A fungovalo to překvapivě dobře. Algoritmus mi na základě krátkého dotazníku o mých zájmech doporučil místa a aktivity, které dokonale rezonovaly s tím, co mám rád. Místo přeplněných turistických atrakcí jsem objevoval:

- Malé rodinné pivovary ukryté v vesničkách, kam běžní turisté nezavítají - Lokální farmářské trhy, kde jsem mohl mluvit přímo s producenty - Stezky přírodními rezervacemi, které nejsou v turistických mapách - Autentické vesnické slavnosti mimo hlavní turistickou sezónu - Řemeslné dílny, kde jsem se mohl učit od místních mistrů

**Každý týden jsem si vybíral nové doporučení a vydával se na cestu.** Postupně jsem začal chápat, že jižní Čechy nejsou jen krásné historické památky. Je to živý region s bohatou současnou kulturou, tradicemi a lidmi, kteří jsou nesmírně hrdí na své dědictví – ale neukazují ho každému.

Továrna na splněné sny v Nových Hradech

Jeden z nejsilnějších zážitků, který mi tenhle přístup k cestování přinesl, byla návštěva kovářské dílny nedaleko Nových Hradů. Nebyla to žádná turistická atrakce, jen malá dílna ukrytá ve dvoře starého statku. Pavel, asi šedesátiletý kovář s rukama jako lopaty a klidným hlasem, mě přivítal s překvapivou samozřejmostí.

"Ty jsi ten Američan, co se zajímá o tradiční řemesla?" zeptal se. "Petr mi volal. Pojď dál, zrovna rozpaluju výheň."

Původně jsem myslel, že se jen podívám, jak pracuje. Místo toho jsem strávil celý den učením, jak rozžhavit kov, jak správně udeřit kladivem a jak vytvarovat jednoduchý hák. Pavel nebyl turistický průvodce – byl to řemeslník, který se rozhodl podělit o své umění. "Většina turistů chce vidět rychlou show," řekl mi během odpolední přestávky. "Ale skutečné řemeslo není show. Je to dialog mezi člověkem a materiálem."

Ten den jsem pochopil, co znamená autentický cestovatelský zážitek. Nebyl to vykalkulovaný bod programu, ale skutečné ponoření se do místní kultury a dovedností. Moje ruce byly plné puchýřů, oblečení páchlo kouřem, ale v batohu jsem si odnášel vlastnoručně vyrobený hák – a mnohem důležitější, pocit skutečného spojení s místem, které jsem navštívil.

Borůvkové knedlíky jako životní lekce

Další nezapomenutelný zážitek přišel v podobě kulinářského workshopu v malé vesničce nedaleko Třeboně. Marie, energická sedmdesátnice, učila malou skupinku zájemců připravovat tradiční jihočeské pokrmy. Ne ty z turistických restaurací, ale skutečné domácí jídlo, které se dědí z generace na generaci.

"Tohle není kurz vaření," prohlásila hned na začátku. "Tohle je kurz jihočeské filozofie. Jídlo je jen médium."

Nechápavě jsem se usmíval, ale během následujících pěti hodin jsem zjistil, co tím myslela. Způsob, jakým mluvila o ingrediencích, pečlivý výběr borůvek pro knedlíky, trpělivost při hnětení těsta – to všechno odráželo hodnoty a přístup k životu.

"Vidíš tyhle borůvky?" ukázala mi hrst lesních plodů. "Modrý poklad jižních Čech. Ne ty velké z obchodu. Ty malé, intenzivní. Tak je to se vším v životě – často ty nejmenší věci mají největší sílu."

Odcházel jsem s plným břichem, receptem na borůvkové knedlíky vepsaným na kus papíru a s pocitem, že jsem se dotkl něčeho opravdového. **To nebyla atrakce pro turisty, ale okno do duše regionu.**

Když se z cestovatele stane most

Po dvou měsících takového objevování jižních Čech se stalo něco zvláštního – místní mě přestali vnímat jako turistu. Majitelé kaváren mě zdravili jménem, na farmářském trhu mi prodavači nechávali stranou moje oblíbené produkty, a dokonce jsem začal dostávat pozvání na akce, které nebyly veřejné.

"Ty nejsi jako ostatní turisté," řekla mi jednou Markéta z penzionu. "Ty se snažíš skutečně porozumět."

Byl to zvláštní, ale hřejivý pocit. Jako bych přestal být pozorovatelem a stal se dočasnou součástí místa. A pak přišla nečekaná nabídka od Petra, který stál za tou původní reklamou, která změnila můj pobyt.

"Poslouchej, líbí se mi, jak přistupuješ k cestování. Hledáme někoho, kdo by psal autentické průvodce pro anglicky mluvící cestovatele. Zajímalo by tě to?"

A tak začala další kapitola mého jihočeského dobrodružství. Moje původní tříměsíční nouzové řešení se proměnilo v šestiměsíční intenzivní ponoření do regionu – psaní, objevování a vytváření mostů mezi místními a cestovateli, kteří chtějí zažít něco autentického.

Jak najít autentické zážitky kdekoli cestujete

Tahle zkušenost změnila můj přístup k cestování navždy. Dnes, když plánuji cestu kamkoli na světě, postupuji úplně jinak než dřív. A právě tyto principy chci sdílet s vámi:

Hledejte lokálně cílené informace – Místo obecných průvodců pro danou zemi vyhledávejte informace zaměřené přímo na konkrétní region nebo město. Často je najdete prostřednictvím lokálně cílených reklam, když jste už v cílové destinaci.

Následujte digitální drobky místních – Sledujte sociální sítě a blogy místních obyvatel, ne cestovatelských influencerů. Restaurace, kam chodí skuteční místní, události, které propagují lokální skupiny – to vše vám dá autentičtější pohled.

Vyhněte se cestovatelským bublinám – Ubytujte se mimo hlavní turistické zóny, jezte tam, kde nejsou jídelní lístky v pěti jazycích, a nebojte se používat místní dopravu.

Naplánujte si méně, zažijte více – Nejlepší zážitky často přicházejí, když máte čas se zastavit, pozorovat a nechat se vést intuicí. Přeplněný itinerář je nepřítel autentického cestování.

Využívejte technologie k propojení s místními – Existuje řada aplikací, které vás dokáží spojit s místními průvodci nebo přímo s obyvateli, kteří vám rádi ukáží svá oblíbená místa.

Marketingový specialista z agentury PPC Profits, která stála za onou reklamou, mi později vysvětlil, že tohle je budoucnost cestovního ruchu: "Stále více cestovatelů hledá autentické zážitky místo odškrtávání položek na seznamu. Náš přístup je propojovat je s tím, co je skutečně lokální a jedinečné."

Digitální nomádství s hlubším smyslem

Dnes, dva roky po mém jihočeském dobrodružství, jsem stále digitálním nomádem. Ale způsob, jakým cestuji, se radikálně změnil. Místo rychlých přesunů z místa na místo trávím v každé destinaci minimálně měsíc. Aktivně hledám způsoby, jak se ponořit do místní kultury, a často spolupracuji s lokálními iniciativami na vytváření průvodců pro podobně smýšlející cestovatele.

Jižní Čechy mi zůstaly v srdci jako místo, které mě naučilo vidět pod povrch turistických atrakcí. Místo, kde jsem pochopil, že skutečné cestování není o tom, kolik míst navštívíte, ale jak hluboko se dokážete ponořit do jednoho z nich.

A pokud se někdy ocitnete v Českých Budějovicích a uvidíte muže s notebookem, jak píše v malé kavárně mimo hlavní náměstí, možná jsem to já – stále objevující nové vrstvy místa, které mi před dvěma lety úplně změnilo pohled na cestování.

Protože nejkrásnější na cestování není moment, kdy odškrtnete položku na svém bucket listu. Je to moment, kdy si uvědomíte, že jste přestali být turistou a stali se dočasnou součástí místa, kde právě jste.

Publikováno: 18. 05. 2025

Kategorie: Tipy